Publicații proprii
Învățământul dual în județul Harghita
Învăţământul dual este o formă de organizare a învăţământului profesional şi tehnic cu următoarele caracteristici specifice:
a) este organizat la iniţiativa operatorilor economici interesaţi, în calitate de potenţiali angajatori şi parteneri de practică;
b) asigură oportunităţi sporite de educaţie şi formare profesională pe baza unui contract de parteneriat şi a unor contracte individuale de pregătire practică, prin pregătirea practică organizată în răspunderea principală a operatorilor economici;
c) operatorii economici asigură pregătirea practică a elevilor, bursă la nivelul celei acordate din fonduri publice şi alte cheltuieli pentru formarea de calitate a elevilor;
d) facilitează implicarea operatorilor economici în mecanismele decizionale la nivelul unităţii de învăţământ partenere.
Învățământul dual îndeplineşte următoarele cerinţe:
a) existenţa contractului de parteneriat încheiat între unul sau mai mulţi operatori economici sau între o asociaţie/un consorţiu de operatori economici, unitatea de învăţământ şi unitatea administrativ-teritorială pe raza căreia se află unitatea şcolară, contract care stabileşte condiţiile de colaborare, drepturile şi obligaţiile părţilor, precum şi costurile asumate de parteneri;
b) existenţa contractului individual de pregătire practică, încheiat între elev, respectiv părintele, tutorele sau susţinătorul legal al elevului minor, operatorul economic şi unitatea de învăţământ, contract care stabileşte drepturile şi obligaţiile părţilor;
c) existenţa autorizării/acreditării operatorilor economici implicaţi în formarea profesională prin învăţământul dual.
Actori economici și implicarea școlii:
• promovarea formării profesionale;
• participarea la un examen de admitere;
• recrutare, selecție, admitere;
• dezvoltarea unui curriculum;
• organizarea de stagii;
• evaluarea continuă a elevilor;
• urmărirea statutului de studiu al elevilor;
• participarea la un examen profesional;
• diverse burse;
• echiparea laboratoarelor școlare acolo unde se efectuează practica;
• furnizarea de materii prime;
• haine de lucru, echipamente de securitate a muncii.
Rolul inspectoratului școlar:
• promovarea învățământului dual;
• promovarea Săptămânii Meșteșugurilor;
• promovarea unui târg al meseriilor.
Calitatea de elev în învăţământul dual, pentru nivel 3 de calificare, este condiţionată de îndeplinirea cumulată a următoarelor condiţii:
-să fie absolvent al clasei a VIII-a;
- este apt din punct de vedere medical pentru calificarea aleasă;
-să aibă un contract individual de pregătire practică încheiat între elev, respectiv părintele, tutorele sau susţinătorul legal al elevului minor, operatorul economic şi unitatea de învăţământ
Condiții pentru numărul de clase care participă la formarea duală:
În învăţământul dual clasa cuprinde în medie 25 de elevi, dar nu mai puţin de 20 şi nu mai mult de 30.
Instruirea practică şi pregătirea de specialitate se desfăşoară pe grupe de minimum 10 elevi şi maximum 15 elevi.
Clasele din învăţământul dual pot fi constituite din maximum trei grupe cu calificări diferite.
Educație pe parcursul celor trei ani (numai elevii cu normă întreagă pot participa la formarea duală):
- clasa a-IX-a - 80% educație teoretică și 20% educație practică.
- clasa a-X-a - 40% educație teoretică și 60% educație practică.
- clasa a-XI-a- 28% educație teoretică și 72% educație practică.
După trei ani de pregătire duală, elevii trebuie să promoveze un examen profesional, în cadrul căruia și operatorii economici ar juca un rol important pentru a face examenul profesional să fie de cea m-ai bună calitate.
Școli care oferă instruire duală în județul Harghita
În anul școlar 2017–2018, pregătirea profesională duală pentru elevi a fost începută pentru prima dată în două școli profesionale din județul Harghita. Începând cu anul școlar 2018–2019, pregătirea duală pentru elevi a început deja în mai multe școli profesionale.
Școli:
- Liceul Tehnologic ’’Kós Károly’’
La Liceul Tehnologic ’’Kós Károly’’ din Odorheiu Secuiesc, elevii pot participa la pregătirea duală ca bucătar și ospătar din anul școlar 2017–2018. Liceul oferă în prezent un laborator specializat și o bucătărie pentru departamentul de bucătar și ospătar, cu pregătire practică la școală, dintre care aproape 80% sunt echipate. Atelierul va fi operațional în anii următori, când elevii vor atinge nivelul pentru a dobândi cunoștințele profesionale necesare în atelier. În anul universitar 2018–2019, elevii care au absolvit opt clase au avut ocazia să participe la formare duală la Liceul Tehnologic ’’Kós Károly’’ în cadrul cursurilor de chelner și bucătar; 20 de elevi înscriși, dintre care 10 elevi au ales profesia de bucătar, 10 elevi au ales profesia de ospătar. Școala, în colaborare cu actorii economici, lucrează constant pentru a oferi o pregătire duală la cel mai înalt nivel posibil pentru elevii care au aplicat pentru această formă de educație.
- Colegiul Tehnic ’’Bányai János’’
Colegiul Tehnic ’’Bányai János’’ din Odorheiu Secuiesc a început pentru prima dată departamentul de tâmplărie și frezare în anul universitar 2017–2018 sub forma unei educații duale, 10 elevi au ales profesia de tâmplar, iar 10 studenți au decis să stăpânească frumusețile profesiei în formarea duală. Colegiul Tehnic ’’Bányai János’’ este complet echipat cu echipamentele și instrumentele necesare pentru a învăța cum să devii tâmplar. Atelierul care oferă spațiul pentru învățarea profesiei de morar trebuie modernizat și trebuie achiziționate echipamente noi / mai moderne. În prezent, are instrumentele în atelier, dar modernizarea ar fi importantă.
- Grup Şcolar "Zeyk Domokos"
La Grup Şcolar "Zeyk Domokos" din Cristuru Secuiesc, a început un departament de tâmplărie și grădinărit în învățământ dual din anul școlar 2018–2019; 14 studenți au aplicat pentru programul de tâmplărie și 14 elevi au aplicat și pentru programul de grădinărit. Atelierele au fost renovate din surse proprii sau din surse externe. Cisterna pentru departamentul de grădinărit a fost reînnoită din proiecte de finanțare. În clasa industriei lemnului, adică în atelierul care oferă spațiul pentru învățarea profesiei de masă, este important să fie modernizate mașinile, echipamentele și instrumentele, asigurând astfel un standard mai înalt de formare duală.
- Liceul Tehnologic ’’Székely Károly’’
Similar cu Grup Şcolar "Zeyk Domokos", începând cu anul școlar 2018–2019, elevii care studiază în regiunea Ciuc au avut, de asemenea, posibilitatea de a învăța profesia de strungar și sudură prin învășământul dual. La Liceul Tehnologic ’’Székely Károly’’, 14 elevi au ales profesia de strugar și 14 elevi au ales profesia de sudor. Atelierele școlii oferă elevilor posibilitatea de a implementa pe deplin instruirea practică în școală, dar ar fi important ca elevii să poată exersa pe echipamente și mașini din ce în ce mai moderne, astfel încât să poată stăpâni utilizarea mașinilor și echipamentelor moderne.
- Liceul Tehnologic ’’Puskás Tivadar’’
Din anul școlar 2018/2019, Liceul Tehnologic ’’Puskás Tivadar’’ din zona Gheorgheni a oferit ocazia tinerilor din regiune să învețe frumusețile profesiilor de cofetar sau silvicultor prin învățământul dual. La Liceul Tehnologic ’’Puskás Tivadar’’ în anul școlar 2018/2019, 19 elevi s-au înscris la forma de învățământ dual, dintre care 9 au ales profesia de cofetar și ceilalți 10 elevi au ales profesia de silvicultor. Cei 19 elevi au avut ocazia să efectueze practica atât la companiile locale cât și în atelierele școlii. Deoarece în ultimii ani numărul orelor de practică din școlile profesionale a avut o scădere, prin învățământul dual numărul orelor de practică poate să crească semnificativ. Conform planurilor, din anul universitar următor, Liceul Tehnologic ’’Puskás Tivadar’’ din Gheorgheni va extinde gama de profesii pe care elevii le pot alege la înscriere. Acest lucru va oferi elevilor posibilitatea de a alege o altă profesie pe lângă profesiile de cofetar și silvicultor, și anume profesia de turnător. Conform planurilor, 3 clase cu profesiile de cofetar + pădurar + turnător își va deschide porțile elevilor de liceu într-un program de învățământ dual.